استفاده از نامهای غیر اسلامی و عبری برای فرزندان
چه میفرمایند علمای دین در مسئله ذیل:
اسم «ناتانائیل» به معنی احسان الله است، زیرا در لغت یهودیها «ئیل» بمعنای خدا است و در فرهنگ لغت فارسی اسم «ناتانائل» به معنی احسان الله بوده، آیا این اسم بـه مـعنی احسـان الله، صحیح استکه مورد استفاده قـرار دهیم و آیا اسمهای «ناتاشا» و آنجلا را هم میتوانیم بر روی بچهها بگذاریم؟
الجواب باسم ملهم الصواب
از حقوق اولاد بر پدر و مادر، یکی این است که بـر آنان نام نیکوئی گذارند که شایسته و زیبنده شخصیت آنان بعد از بلوغ و در زمان کمال باشد، چون طفل برای همیشه طفل بـاقی نـمیماند طوری نباشد که بعد در خود احساس حـقارت کـند و ارزش و احـترام او را حـفظ نـنماید، مـا مسمانان بايد نامهایی انتخاب نماییم که با فرهنگ اسلامي خودمان مطابقت داشـته بـاشد، طـبعاً اسامی نامناسب فرهنگی، ضد فرهنگی تلقی میشود و داشتن یک نام خوب حق مشروع فرزند است و حتی فرزند میتواند در قیامت از پدر و مادر خود باز خواست نماید.
حضرت رسول اکرمr اسامی افرادي را که مسلمان میشدند اگر با دین جدیدشان (اسلام) همخوانی نداشت آنها را عوض میکرد و نام خوب میگذاشت.
بنابراین نامهایی که زشت و دلالت بر کفر و یا مشابهت با کفر و فرهنگ آنان داشته باشد بر فرزندان خودمان انتـخاب نکنیم.
«فقد روی أبوداود باسناد حسن عن أبیالدرداءt قـال قـال رسـول اللهr: «إِنَّكُمْ تُدْعَوْنَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ بِأَسْمَائِكُمْ وَأَسْمَاءِ آبَائِكُمْ فَأَحْسِنُوا أَسْمَاءَكُمْ».
اخیراً علیه ان یجنٌبه الأسماء التی فیها تمیٌع وتشبه وغرام کاسم هیام، وهیفاء ونهاد وسوسن ومیادة ونریمان وغادة وأحلام وما یشابهها، لـماذا؟ حتی تتمـز أمة الاسلام بشخصیتها وتعرف بخصائصها وذاتیتها وما هذه الأسماء الا فقدان لکیانها وانحدار لاعتبارها وتحطیم لـمـعنویاتها ویـوم تـصل الأمة الاسـلامي إلی هذا الـمستوی من التدنی والانحدار تتمزق إلی قطع وأوصال ویسهل علی کل عدو مغتصٌب ان یستحلٌ أرضها ویجعل اعزة اهلها اذلة کما هو حالنا الیوم ولا حول ولا قوة إلا بالله». [تربية الأولاد: 1/87].
«وقالu: أَحَبَّ أَسْمَائِكُمْ إِلَى اللَّهِ عَبْدُ اللَّهِ وَعَبْدُ الرَّحْمَنِ». [مسلم].
«وقد روی عن سیدنا رسول الله ان خیر الأسماء ما حمد وعبد أی ما کان مشتقاً من مادة الحمد مثل: محمد ومحمود وحامد الخ.....أو کان فیه صفة العـبودیة لله مثل: عبدالله وعبدالرحمن وعبدالسلام وعبدالرحیم وعبدالحیم ..... الخ». [يسئلونك في الدين والحياة: 6/157].
پس گذاشتن نـامهای آمده در استفتاء مناسب شأن امت اسـلامی و زیبنده اولاد و جگـر گوشههای شما نیستند زیـرا در آینده اثـرات روانی بدی بر آنان بجای خواهد گذاشت و هیچ پدر و مادری دانسته راضی نیست که آثار مخرب نام فرزند بر وی اثر گذارد.
والله أعلم بالصواب
خدا نظر -عفا الله عنه-
دار الافتاء حوزه علمیه دار العلوم زاهدان 15/2/1420ﻫ.ق
این وب تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد و فقط عقیده اهل سنت و جماعت را بیان میکند و هدفش فقط رضای الله جل جلاله میباشد