مظلوم میتواند به اندازه حق خود ازجنس ظالم بدون اطلاع وی بردارد
چه میفرمایند علمای دین در مسئله ذیل:
اگر شخصی باقدرت وجوهی را به زور و خلاف شرع و قانون از کسی اخذ نـماید، آیا با سرقت یا تصرف اموال آن شخص به قدر مطالبات و یا حقوق ضایع شده میتوان گرفت یا خیر؟ مانند اینکه دولت شخصی را وادار به انجام عملی میکند و پـولی را از وی بگیرند و بـه او برنگردانند.
الجواب باسـم ملهم الصواب
به اندازه حق خود میتوان گرفت از هر جنسی کـه باشد درست است.
وفي الحظر والاباحة من الدر الـمختار:
«لیس لذی الحق أن یأخذ غیر جنس حقه وجوزه الشافعـي وهو الاوسع». [الدر الـمختار: 5/300].
وفي کتاب الحجر من الشامیة:
«تنبیه: قال الحـموی في شرح الکنز نقلاً عن العلامة الـمقدسی عن جده الاشقر عن شرح القدوری للاخصب: ان عدم الجواز الأخذ من خلاف الجنسکـان فـي زمانهم لـمطاوعتهم الحقوق والفتوی الیوم علی جواز الأخذ عند القدرة من أی مال کان لا سیماً فی دیارنا لـمداو متهم العقوق». [رد الـمحتار: 5/105].
«وفی تحریر الـمختار للعلامه الرافعی: قوله: «عـند الـقدرة» ای عند الضرورة».
والله أعلم بالصواب
خدا نظر -عفا الله عنه-
دار الافتاء حوزه علمیه دار العلوم زاهدان 28/11/1419ﻫ.ق
این وب تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد و فقط عقیده اهل سنت و جماعت را بیان میکند و هدفش فقط رضای الله جل جلاله میباشد