خواندن دعا و صلوات با صـدای بلند /تواشیح با صدای بلند
چه میفرمایند علمای دین در مسائل ذیل:
1- خواندن دعا و صلوات بر رسول اللهr با صدای بلند درست است یا نه؟
٢- آیا تواشیح در وصف رسول اللهr و خداوند متعال با توجه به آیه: ﴿ٱدۡعُواْ رَبَّكُمۡ تَضَرُّعٗا وَخُفۡيَةً﴾ [الأعراف: 55]. درست است یا نه؟
الجواب باسم ملـهم الصواب
دعا روح و مغز عبادت است و اهمیت آن در قرآن و حدیث مفصلاً بیان شده است، صلوات بر رسول اللهr نیز از اهم قربات است و نوعی دعا میباشد، درباره دعا قاعده کلی این است که اگر مخفی و آهسته انجام بگیرد افضل است و اگر گاهی از اوقات جهراً انجام گرفت اشکـالی ندارد، ولی لازم قرار دادن دعا، با صدای بلند، درست نیست.
علامه آلوسی در ر«وح الـمعانی» به روایت ابن مبارک و ابن جریر نقل کرده است:
«لقد کـان الـمسلمون یجتهدون في الدعاء وما یسمع لهم صـوت ان کـان الا همساً بینهم وبین ربهم وذلك انه تعالی یقول: ﴿ٱدۡعُواْ رَبَّكُمۡ تَضَرُّعٗا وَخُفۡيَةً﴾ [الأعراف: 55]. وانه سبحانه ذكر عبداً صالحاً فرضی له فعله فقال تعالی: ﴿إِذۡ نَادَىٰ رَبَّهُۥ نِدَآءً خَفِيّٗا ٣﴾ [مریم: 3]. وفی روایة عنه قال: بین دعوة السر ودعوة العلانیة سبعون ضعفاً.
وجاء من حدیث ابی موسی الاشعری انهr قال لقوم یجهرون: أَيُّهَا النَّاسُ ارْبَعُوا عَلَى أَنْفُسِكُمْ فَإِنَّكُمْ مَا تَدْعُونَ أَصَمَّ وَلاَ غَائِباً إِنَّمَا تَدْعُونَ سَمِيعاً بَصِيراً إِنَّ الَّذِى تَدْعُونَ أَقْرَبُ إِلَى أَحَدِكُمْ مِنْ عُنُقِ رَاحِلَتِهِ». [138/8].
البته نزد بعضی از علماء با شرایط ذیل بلند کردن صدا بهتر است:
1- خوف ریا نباشد.
2- هدف ایجاد نشاط و دفع خواب باشد.
3- مـنظور تـعلیم و آمـوزش باشد.
4- باعث تـشویش مردم نگردد.
علامه آلوسی در «روح الـمعانی» میفرماید:
«وأرلی منه القول بتقدیم الاخفاء علی الجهر فیما إذا خیف اریاء أو کان فـي الجهر تشویش علی نحو مصل أو نائم أو قاریء أو مشتغل بعلم شرعی وبتقدیم الجهر علی الاخفاء فیما إذا خلا عن ذلك وكان فیه قصد تعلم جاهل أو نحو ازالة وحشة عن مستوحش أو طرد نحو نعاس أو کسل». [روح الـمعاني: 140/8].
٢- خواندن تواشیح و اشعار مدحیه با صدای بلند اشکالی ندارد، مشروط بر اینکه باعث اذیت و آزار کسي نشود.
والله أعلم بالصواب
خدا نظر -عفا الله عنه-
دار الافتاء حوزه علمیه دار العلوم زاهدان 14/9/1419ﻫ.ق
این وب تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد و فقط عقیده اهل سنت و جماعت را بیان میکند و هدفش فقط رضای الله جل جلاله میباشد