هر قید و بند و جزیی از اجزاء زندگی مانعی است برای درک حقیقت
مولانا میگوید که: هر قید و بند و جزیی از اجزاء زندگی این جهان میتواند مانعی برای درک و مشاهده حقیقت باشد و به استناد «صحیح مسلم»(1) ، داستانی را از عُمَر بن خطاب رضی الله عنه روایت میکند، کَرَّمَ اللهُ وَجهَهُ ماه روزه فرا رسید و مردم آماده دیدن ماه شدند و یکی(2) از آنان نزد خلیفه آمد و گفت: من ماه را دیدهام ! عُمَر به آسمان نگاه کرد و ماه را ندید و به آن شخص گفت: این ماه زاییدۀ خیال تست.
ماه روزه گشت در عهد عُمَر
بر سر کوهی دویدند آن نَفَر(3)
تا هِلال روزه را گیرند فال
آن یکی گفت: ای عُمَر! اینک هلال
چون عُمر بر آسمان مه را ندید
گفت: کین مَه از خیال تو دمید
ورنه من بیناترم افلاک را
چون نمی بینم هِلال پاک را؟
گفت: تَر کُن دست و بر ابرو بمال
آن گهان تو در نگر سوی هلال
چون که تر کرد ابرو، مه ندید
گفت: ای شه! نیست مه، شد ناپدید
گفت: آری، موی ابرو شد کمان
سوی تو افگند تیری از گُمان
چون یکی مو کژ شد او را راه زد
تا به دعوی لافِ دیدِ ماه زد
موی کژ، چون پرده گردون بُوَد
چون همه اجزات کژ شد، چون بُوَد؟
راست کن اجزات را از راستان
سر مَکَش ای راست رَو زان آستان
(دفتر دوم- 13،14).
گاهی خیالها و گمانها ما را از درک حقایق و فهم حقیقت باز میدارند و چه بسا آگاهیها و اعتقادات نادرست که زاییده ظنها و گمانها است.
پاورقی:
1) یکی از شش کتاب حدیث است که مسلم بن حجّاج بن مسلم نیشابوری در قرن سوم هجری آن را تألیف کرده است.
2) در حدیث مسلم ، أنس بن مالک است.
3) گروه.
این وب تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد و فقط عقیده اهل سنت و جماعت را بیان میکند و هدفش فقط رضای الله جل جلاله میباشد