کسانیکه در دعای قنوت دستهایشان را بالا میکنند آیا دلیل شرعی دارند و آیا ما هم همین کار را انجام بدهیم یعنی دستهایمان را بالا کنیم؟
الحمدلله،
این مسئله که آیا در نماز صبح قنوت خوانده شود و یا ترک شود، خلاف است بین علماء گذشته و علماء معاصر.
در مذهب حنبلی و حنفی خواندن قنوت در نماز صبح سنت نیست، در حالیکه در مذهب شافعی و مالکی سنت است، و شافعیها بعد از رکوع آنرا سنت میدانند و مالکیها قبل از رکوع.
و در واقع مسئله خواندن قنوت در نماز صبح از پیامبر صلی الله علیه و سلم وارد شده است ولی در هنگامی که مصیبتی نازل میشده، و لذا به اینوع قنوت، "قنوت نوازل" میگویند، همانطور که پیامبر صلی الله علیه و سلم مدت یکماه این قنوت را میخواند و به کسانی که به غدر اصحابش را بقتل رساندند نفرین میکرد، ولی این قنوت را در همه نمازها میخواند و نه فقط در نماز صبح. ولی از آنجاییکه اینوع قنوت مؤقت بوده، لذا نظر بعضی علماء بر اینست که خواندن قنوت صبح سنت نیست مگر اینکه مصیبتی برای امت اسلام پیش آید سپس میتوان قنوت خواند و آنهم در همه نمازها و نه فقط نماز صبح، و اگر مصیبت ادامه پیدا کند قنوت را ترک میکند.
ولی از آنجاییکه این مسئله اجتهادی بوده و علماء بزرگ امت مانند ائمه اربعة نیز اختلاف داشتند لذا نباید این مسئله را بزرگ کرد و در آن حساسیت نشان داد و نزاع و جدال بین نمازگذاران ایجاد کرد، لذا اگر امامی قنوت را بخواند ماموم نیز همراه آن میتواند قنوت را بخواند هر چند در مذهبش سنت نباشد، و اگر امامی قنوت را نخواند ماموم نیز قنوت را نباید بخواند و همراه امام باید به سجده برود هر چند در مذهبش سنت باشد، پس خواندن قنوت بدعت نیست و ترک کردن آن هم خلاف سنت نیست.
وصلی الله وسلم علی محمد و علی آله و اتباعه الی یوم الدین