رنگ مژه، حکم غسل و وضوء/ از بین بردن مـوهای دست، پـا گردن برای زنان
چه میفرمایند علمای دین در مسائل ذیل:
1- نوعی آرایش بین زنان مروج است که مژهها را رنگ ميکنند، لذا وقتی وضوء میگیرند مژهها خیس نمیشوند، اما بن آنها خیس میشود و این رنگ فقط مژهها را بالا میبرد و باعث زیبایی میشود، آیا برای وضوء اشکال دارد؟
٢- از بین بردن موهای بدن مثل موهای دست و پا و دیگر اعضاء برای زنان اشکال دارد؟
الجواب باسم ملهم الصواب
ج1- شستن تمام موهاییکه در محدوده چهره داخلاند لازم است، حال اگر این رنگ مانع از رسیدن آببه مژهها وپوست میشود استفاده از آن جایز نیست ولی اگر مانع نفوذ آب به مژهها و پوست نشود استفاده آن جایز است.
وفي الهندیة:
«ویغسل شعر الشارب والحاجبين وما کان من شعر اللحیة علی أصل الذقن ولا یجب ایصال الـماء إلی منابت الشعر الا أن یکون الشعـر قلیلاً تبدو منه الـمنابتکذا في فتاوی قاضیخان». [الهندية: 1/4].
وفي الرد: «قوله: «انٌ الـمسترسل...» واما النابت عل الخدين فیجب غسل ما دخل في دایرة دون الزائد علیها، ولذا قال البدائع الصحیح أنه یجب غسل الشعر الذی یلاقی الخدین وظاهر الذقن لاما استرسل من اللحیة عندنا». [رد الـمحتار: 1/114].
وفي الرد:
«ویجب أی یفرض غسل ما یکمن من البدن بلا حرج مرة کاذن وسرة وشارب وحاجب الخ...».
وفي الرد:
«قوله: «وشارب وحاجب» أی بـشرة وشـعراً وان کـثف بـالاجماع کما في الـمنیة». [رد الـمحتار: 1/112].
وفي الرد:
«والـمعتبر في جمیع ذلك نفوذ الـماء ووصوله إلی یالبدن أﻫ». [رد الـمحتار: 1/114].
ج ٢- از بین بردن موهای بدن مثل موهای دست، پا، بازوان، گردن اشکال ندارد و جایز است.
حضرت مولانا مفتی محمد شفیع/ در جواب سوال 889 در کتاب خود «امداد الـمفتین» ص 985 چنین آورده است:
«تراشیدن موهای مردان و ساق و غیر آن جایز است، در این مورد بعضی فقهاء به صراحت نوشتهاند مثلاً: در عالمگیری و شامی و غیره در کتاب «الحظر والاباحة» آمده است:
«لا بأس بأخذ الحاجبین وشعر وجهه ما لم يـتشبه بالـمخنٌث،کذا في الینابیع.....وفي حلق شعر الصدر والظهر ترك الأدب، کذا في القنیة». [الهندية: 5/358].
و در مورد موهای ساق حضرت کنگوهی/ در فتاوای خویش به جواز آن تصریح کردهاند، و بحواله حدیثی از نبیکریمr آورده است: آنحضرتr بر تمام بدن خویش بجز صورت نوره زدهاند. [فتاوي رشيديه: 1/62، تأليف رشيديه: 483، احسن الفتاوي: 8/76 واللفظ الترجم من امداد الـمفتين].
والله أعلم بالصواب
خدا نظر -عفا الله عنه-
دار الافتاء حوزه علمیه دار العلوم زاهدان 26/11/1419ﻫ.ق
این وب تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد و فقط عقیده اهل سنت و جماعت را بیان میکند و هدفش فقط رضای الله جل جلاله میباشد