وعید تصویرکشي شامل پیشه وران این فن میباشد
چه میفرمایند علمای دین در مسئله ذیل:
با توجه به حديث کـه در آن آمده است روز قیامت تصویرگران و نقاشان سخترین عذاب را خواهند دید، آیا این شامل کسانیکه در آمد و کسب شان از این راه است میشود یا خیر؟
الجواب باسم ملهم الصواب
از ظاهر احادیث چنین معلوم میشود که این تهدید عموم مصورین را دربر گیرد و در احادیث هیچ استثنائی صورت نگرفته است بلکه حدیث ابن عباس (ذیل الذکر) بر این مـطلب آشکارا دلالت دارد که شاغلین به این کار را بیان داشته است.
فلنورد بعض الأحادیث في ذلك:
1- «عن عبدالله بن مسعودt قال: قال رسول اللهr ان من أَشَدُّ النَّاسِ عَذَابًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ الْمُصَوِّرُونَ». [أخرجه البخاری ومسلم].
2- «عَن سَعِيدِ بْنِ أَبِى الْحَسَنِ قَالَ كُنْتُ عِنْدَ ابْنِ عَبَّاسٍب إِذْ أَتَاهُ رَجُلٌ فَقَالَ يَا أَبَا عَبَّاسٍ إِنِّى إِنْسَانٌ، إِنَّمَا مَعِيشَتِى مِنْ صَنْعَةِ يَدِى، وَإِنِّى أَصْنَعُ هَذِهِ التَّصَاوِيرَ. فَقَالَ ابْنُ عَبَّاسٍ لاَ أُحَدِّثُكَ إِلاَّ مَا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِr يَقُولُ سَمِعْتُهُ يَقُولُ: مَنْ صَوَّرَ صُورَةً فَإِنَّ اللَّهَ مُعَذِّبُهُ ، حَتَّى يَنْفُخَ فِيهَا الرُّوحَ، وَلَيْسَ بِنَافِخٍ فِيهَا أَبَدًا. فَرَبَا الرَّجُلُ رَبْوَةً شَدِيدَةً وَاصْفَرَّ وَجْهُهُ . فَقَالَ وَيْحَكَ إِنْ أَبَيْتَ إِلاَّ أَنْ تَصْنَعَ ، فَعَلَيْكَ بِهَذَا الشَّجَرِ، كُلِّ شَىْءٍ لَيْسَ فِيهِ رُوحٌ». [أخرجه البخاری في کتاب البیوع باب بیع التصویر].
٣- «عَنْ عَوْنِ بْنِ أَبِى جُحَيْفَةَ عَنْ أَبِيهِ أَنَّهُ اشْتَرَى غُلاَمًا حَجَّامًا فَقَالَ إِنَّ النَّبِىَّr نَهَى عَنْ ثَمَنِ الدَّمِ ، وَثَمَنِ الْكَلْبِ، وَكَسْبِ الْبَغِىِّ، وَلَعَنَ آكِلَ الرِّبَا وَمُوكِلَهُ وَالْوَاشِمَةَ وَالْمُسْتَوْشِمَةَ وَالْمُصَوِّرَ». [أخـرجـه البخاری في اللباس، باب من لعن الـمصور، تكملة فتح الـملهم: 4/156].
از بین احادیث فوق فقط به ترجمه حدیث ابن عباس اکتفا میکنیم.
سعید بن ابی الحسن میگوید: در محضر ابن عباسt بودم مردی آمـد و گفت: ای ابـن عباس! مردی هستم معیشت و هزینه زندگی من از دسترنج خودم است و من تصویر سازی میکنم (حکم آن چطور است؟) ابن عباس فرمود: من به تو جز آنچه از رسول خداr شنیدهام (چیزی دیگری نميگویم) آنحضرتu فرمود: هرکـسـی عکس بسازد عذاب دهنده او خداوند است تا فرد مجبور شود که در آن عکس روح بدمد در صورتیکه هرگز نمیتواند در آن، روح بدمد.
مرد سائل آه سردی کـشید و رنگش زرد شد، ابن عباسt به او فــرمود: وای بـر تـو، اگر مجبور و ناگزیر از کشیدن عکس هستی عکس این درخت و چیزهایی که جاندار نیستند بکش.
«ومن أجل هذه الأحادیث والاثار ذهب جمهور الفقـاء إلی تحریم التـصویر واتخاذ الصور في البیوت سواء کانت مجسمة لها ظل أو کانت غیر مجسمة لیس لها ظلٌ».
«فیقول النووی/ تحت هذا الحدیث: «قال أصحابنا وغیرهم من العلماء: تصویر صورة الحیوان حرام شدید الـتحریم وهو من الکبائر لأنه متوعد علیه بهذا الوعید الشدید الـمذکور في الأحادیث، وسواء صنعه بمایمتهن أو بغیره فصنعته حرام بکل حال لأن فیه مضاهاة لخلق الله تعالی». [تكملة فتح الـملهم: 4/158].
والله أعلم بالصواب
خدا نظر -عفا الله عنه
دار الافتاء حوزه علمیه دار العلوم زاهدان 27/1/1419ﻫ.ق
این وب تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران میباشد و فقط عقیده اهل سنت و جماعت را بیان میکند و هدفش فقط رضای الله جل جلاله میباشد